بندر خمیر

بندر خَمیر (شهر تالابی بندرخمیر) یکی از شهرهای زیبای استان هرمزگان در جنوب ایران می باشد. این شهر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرلنگه واقع شده و مرکز شهرستان خمیر است. بندرخمیر به واسطه ی مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه ( تالاب بین المللی خورخوران) و زندگی توآم با احترام مردم نسبت به تالاب در بهمن ماه سال 97 توانست عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند.

قوم و زبان
مردم بندر خمیر اچمی‌ها وبندری زبان ها تشکیل می‌دهند؛ و زبان بندری و اچمی سخن می‌گویند.

آثار تاریخی
در بندرخمیر آثار تاریخی متعددی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:
دیوار سِدار: دیوار بلندی است که از بالای کوه تا ساحل دریا برای محافظت از شهر بنا شده و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد.
قلعه خمیربنایی متشکل از چند برج و یک عمارت که حدود سه قرن پیش ساخته شده‌است.اين قلعه به قلعه سعيد بن سلطان حاكم وقت عمان معروف مى باشد.
کاروانسرای تاریخی، مقبره اولیاها و بزرگان، آب انبارها (برکه‌های) متعدد و تاریخی، چهار مقبره تاریخی، آثار و بقایای مسجد کوچکی در کنار مسجد جامع قرار دارد و بیش از ۴۰۰ سال سابقه تاریخی دارد.
دهكده گوری:در بالای کوه خمیر واقع است که قدمت آن دوره پرتغالیها نسبت داده می شود

جاذبه ها
چشمه چاه احمد
چشمه چاه احمد در ۱۰ کیلومتری بندرخمیر در مسیر جاده بندرلنگه واقع شده است. در نزدیکی مظهر چشمه یک  استخر طبیعی به شکل مربع وجود دارد که آب آن از شکاف سنگ های آهکی از زمین خارج می شود.

خانه قاضی رویدر
خانه قاضی رویدر در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده و مربوط به دوره قاجار می باشد. در ساخت این بنا از مصالح خشت و آجر استفاده شده است . سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس و دارای بادگیر است. احتمالا این بنا در گذشته خانه کدخدا یا خان منطقه رویدر و مکانی برای رفع مشکلات و اختلافات اهالی بوده است. این خانه در میان نخلستان زیبایی در منطقه انجیری واقع در رویدر بنا شده است.

جنگل های حرا
جنگل های حرا، یکی از دیدنی ترین نقاط بندرخمیر است که در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب های آرام تنگه خوران واقع شده است. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. جزایر مرجانی و آبراهه های جنگلی حرا به نام خمرد، چیروو و گرمونو از جمله مراکز دیدنی هستند که می توان به وسیله قایق های دریایی موجود در اسکله، دقایقی را در این طبیعت بی نظیر سپری کرد و لذت برد.

کوه گوری
یکی از نقاط سرسبز و زیبای شهرستان بندرخمیر، دامنه و ارتفاعات کوه گوری در شمال شهر خمیر است که با وجود صعب العبور بودن، علاقمندان و بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

بازار سنتی بندرخمیر
بازار سنتی بندر خمیر از جمله بازارهای سنتی استان هرمزگان است که علاوه بر شهرت باعث رونق اقتصادی منطقه شده است. این بازار بسیار قدیمی است. ریش سفیدان و بزرگان از پدران خود درباره رونق این بازار داستانهای زیادی نقلی می کنند. گفته می شود این بازار به شکل بازار وکیل شیراز و در ابعاد کوچکتر و حدود سی حجره ساخته شده بوده است. این بازار به مرور زمان تغییر و گسترش یافته است. انواع پارچه ، مواد غذایی، پوشاک، کیف ، کفش ، لوازم صوتی ،انواع ظرف و … از جمله کالاهایی است که هنوز هم گردشگران را به این منطقه می خواند.

مجتمع گردشگری حرا
مجموعه ای بسیار بزرگ در جوار برگترین تالاب دریایی کشور
این مجموعه در کنار تالاب بین المللی خورخوران واقع شده است .
از ویژگی های متمایز این مجموعه می توان به نزدیکی سه پدیده ی طبیعی کوه٬ دریا و جنگل در یک فاصله کمتر از یک کیلومتری اشاره کرد.

این مجموعه دارای اسکله ی مسافری می باشد که می توان از انواع ورزش های آبی ٬ گشت جنگل های حرا و.. استفاده کرد .
این مجموعه دارای وسایل متعدد بازی و خدمات رفاهی می باشد که می تواند مکان مناسبی برای استراحت و تفریح گردشگران عزیز باشد .

یکی از ویژگی‌های مهم این شهر بندری و دلیل اصلی سفر به آن وجود بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه است. چون دارای بیش از ۱۰۲ هزار هکتار مساحت با حدود ۴۰ جزیره است. بخش بزرگی از جنگل‌های حرا در همین منطقه قرار گرفته به همین دلیل ذخیره گاه حیوانات منحصربه فردی شده است.

جنگل‌های حرا در نوع خود یکی از عجیب‌ترین درختان هستند؛ اما در میان همین درختان، یکی از آنها که کهنسال ترین درخت حرای موجود در این تالاب نامیده می‌شود، نیز مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است و حالا خودش به تنهایی یک جاذبه به حساب می‌آید.

در این تالاب، دریایی بزرگ، حدود ۴۰ جزیره وجود دارد که برخی از آنها برای سفر گردشگران قابل بازدید است. مثل جزیره مردو که از درختهای مانگرو (حرا) پوشیده شده‌اند و چون به نوار ساحلی نزدیک است، می‌توان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد.

در این جزیره می‌توان امکانات اقامت در کلبه‌های سنتی صیادان و گشت و گذار با پای پیاده در جنگل‌های انبوه حرا را داشت. حتی می‌توان تجربه صیادی را هم امتحان کرد.

اینجا مردم از قدیم صید صدف استوانه‌ای و صید سنتی مشتا را انجام می‌داده‌اند و هنوز هم می‌توان آنها را دید که مشغول صیادی هستند

جزیره‌ای که در ساعاتی از روز پنهان می‌شود

جزیره دیگر «وارمی» نام دارد. جزیره‌ای که می‌توان به آن لقب یکی از عجایب طبیعی ایران را داد. ویژگی خارق‌العاده این جزیره، مخفی بودن در زمان مد و نمایان شدنش هنگام جزر آب است. این جزیره گلی، پوشیده از شن‌های تمیز و بدون گل و لای است. وارمی به زبان محلی نهنگ گفته می‌شود. این جزیره در واقع به نهنگی تشبیه شده که در برخی از ساعات بالای آب آمده و نمایان می‌شود

کلبه چوبی وسط تالاب

وقتی گردشگران با قایق‌های صیادی که برای گردش در میان تالاب به کار گرفته شده، از کنار این جزایر عبور می‌کنند، به کلبه کالنگار می رسند. کلبه‌ای چوبی در تلاقی جنگل حرا و دریای خلیج فارس واقع شده است. خیلی از افراد دوست دارند در این کلبه بنشینند و ساعت‌ها ماهیگیری کنند یا ناهارشان را در آن میل کنند. این کلبه در دماغه جزیره مردو قرار گرفته و نامش هم کالنگ به معنی صدف و پوسته صدف استوانه‌ای است.

جاذبه‌های شهر بندر خمیر تنها به این تالاب بزرگ محدود نمی‌شود. بندر خمیر یک قلعه هم دارد که آن را بازمانده دوران پرتقالی‌ها و هلندی‌ها می‌دانند. این قلعه مربع شکل دارای ۴ برج مدرو در چهار گوشه است که ساختمان دو طبقه‌ای در جنوب و محل اسکان نیروها و محافظان را در خود جای داده، کاروانسرا و خندق هم دور قلعه وجود دارد و آب انبارش نیز زمانی برای ذخیره آب و غذا مورد استفاده قرار می گرفته است.

وجود آبگرم‌های مختلف تاریخی از جاذبه‌های دیگر این شهر است آبگرم تاریخی «هوبادزاد محمود» در شمال غربی شهر واقع شده است و از آنجا که خاصیت درمانی دارد همیشه میزبان مردم از شهرها و استان‌های همجوار استان هرمزگان است. حتی در گذشته‌های دور شیوخ کشورهای عربی مثل امارات، قطر و عراق به اینجا می‌آمدند. چون آبگرم تاریخی اینجا گوگرد و نمک و املاح معدنی متعددی دارد و برای دردهای مفصلی و روماتیسمی مفید است

بازار سنتی خمیر

در بازار سنتی بندر خمیر، مانند بسیاری از شهرهای بندری دیگر، اجناس وارداتی زیادی دیده می‌شود که به آن «ته‌لنجی» می‌گویند. در واقع تجار و صیادان بارهای خود را اینجا خالی می‌کنند و خوراکی‌های متنوعی از کشورهای اطراف وارد می‌کنند. در اینجا، غیر از اجناس ته لنجی می‌توانید پارچه‌های رنگی متنوعی را ببنید که فله‌ای و کیلویی فروخته می‌شوند.

اولین رستوران بازیافت چوبی

رستوران گارگوپ هم در شهر بندرخمیر، اولین رستوران بازیافتی چوبی ایران است؛ یعنی کل وسایل چوبی به کار رفته برای ساخت این رستوران از چوب‌هایی است که دیگر به کار نمی‌آمده، مانند درهای چوبی مسجد یا خانه‌ای که دور انداخته شده است. چوب مربا و چوب در و پنجره‌های دیگری که هر کدام به کار صاحبانش نمی‌آمده اینجا بازسازی و به کار گرفته شده است. به همین دلیل آن را رستوران بازیافتی چوبی می‌دانند.

گارگوپ، نوعی ماهی است که اسم این رستوران را یدک می‌کشد. این رستوران روبه‌روی بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه قرار گرفته است و در آن می‌توان غذاهایی را پیدا کرد که اهالی خمیر هم از یاد برده بودند، اما در این رستوران پخت می شود. هر زمان صیادان صید خوبی از تالاب داشته باشند، می‌توانید در این رستوران غذاهای دریایی متنوعی بخورید. سعی کنید شب‌ها به این رستوران بروید، چون شب‌ها غذاهای متنوع‌تری دارد. این رستوران توسط زنان و دختران بندر خمیر اداره می شود.

لنج موزه بوم گوهری

بوم یا لنج (کشتی) چوبی یکی از انواع لنج‌های اقیانوس‌پیما و دارای بادبان بوده است که سفرهای طولانی دریایی تا هند و آفریقا با آن طی می‌شده است. یکی از این بوم یا همان لنج‌ها، اکنون در مجموعه گردشگری بندر خمیر واقع شده است. اهالی بندر خمیر به آن بوم گوهری می‌گویند، چون مثل یک دٌرّ و گوهر میان سایر لنج‌ها قرار داشته است.

این بوم گوهری، اکنون یکی از لوکیشن‌های گردشگری بندر خمیر شده است و در جایی قرار گرفته که می‌توان بر بالای آن بخشی از تالاب بین‌المللی خورخوران را دید یا حتی از آنجا به تماشای پرنده‌ها نشست. قرار است این بوم کاربری اقامتی بگیرد.

خانه قاضی رویدر

یکی از خانه‌های تاریخی بندر خمیر، خانه قاضی رویدر مربوط به دوره قاجار است که از مصالح خشت‌وآجر برای ساخت آن استفاده شده است. سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج‌فارس و دارای بادگیر است. احتمالاً این بنا در گذشته خانه کدخدا یا خان منطقه رویدر و مکانی برای رفع مشکلات و اختلافات اهالی بوده است.

اقامتگاه رستوران سنتی سلیدان

اقامتگاه رستوران سلیدان در یک خانه قدیمی مربوط به خانواده ادیبی به همت چند تن از جوانان خلاق شکل گرفته است که اقامت در محیطی سنتی با معماری سال‌های گذشته، بندرخمیر را به مهمانانش عرضه می‌کند. این اقامتگاه و رستوران ۵ اتاق دارد: یک اتاق آن اتاق بادگیر و اتاق دیگرش حجله سنتی است.

خانه سنچه

سنچه، عنوان یکی از خانه‌های قدیمی شهر تالابی بندر خمیر است که در آن سوغات و صنایع دستی مردم این شهر عرضه می‌شود در کنارش هم خدمات اقامتی می‌دهد. یک اتاق هم دارد که به نام حجله معروف است از همان سبک و سیاق حجله های قدیمی مردم شهرهای جنوبی الهام گرفته است. این خانه قدیمی مربوط به خاندان بلوکی‌هاست. نام این خانه را سنچه به معنی صندوقچه گذاشته‌اند تا بتواند صندوقچه سوغات مردم تالاب‌نشین خمیر را به روی گردشگران باز کند.

کافه‌ای در اتاق بادگیر

در نزدیکی همین خانه یک کافه وجود دارد که به آن کافه بادگیر می‌گویند. این کافه را در واقع در اتاق بادگیر یک خانه تخریب شده، احداث کرده‌اند و فضای سنتی آن در کنار فضای ساخت و سازهای مدرن، جلوه‌ای به این شهر داده تا مردم بتوانند لحظاتی در یک کافه سنتی وقت بگذرانند و از طرفی، بادگیر شهرشان را حفظ کرده باشند.

یکی دیگر از اقامتگاه‌های شهر بندرخمیر، اقامتگاه تکو است این اقامتگاه سنتی هم غذاهای محلی به گردشگران می‌دهد و بیشتر مسافران، آن را با داستان‌گویی‌های علی آقا صاحبش می‌شناسند. چون علی آقا زمانی خودش روی لنج کار می‌کرده و داستان‌های جالبی از صیادی دارد.

در این خانه غیر از اقامت در اتاق‌هایش، می‌توانید با جنبه‌های دیگری از زندگی مردم بندر خمیر آشنا شوید؛ از جمله باورها و اعتقاداتشان. به عنوان مثال اگر به این خانه رفتید و روی درخت نخل یک تکه استخوان دیدید،تعجب نکنید. این استخوان به باور مردم محلی بین شاخه‌های نخل قرار می‌گیرد تا آن نخل استوارتر باقی بماند.

درختان حرا

درختان حرا را می توان یکی از عجیب ترین و منحصر بفرد ترین جاذبه ها نامید.  نام علمی این درخت (Aricennia marina) می باشد که از اسم دانشمند بزرگ ایرانی، ابو علی سینا گرفته شده است.  این دانشمند اولین شخصی بوده که ب رروی این درختان تحقیقات انجام داده است. در ایران فقط دو گونه درخت زنده زا وجود دارد. حرا و چندل که بعد از فصل میوه دهی این میوه ها بر روی درخت اصلی به تکامل نسبی می رسند. و بعد از آن از درخت مادر جدا شده و بعد از تثبیت شدن در بستر گلی شروع به رشد می کنند. این درختان از آب شیرین استفاده می کنند و به نحوی با ریشه های منحصر بفرد خود 90% فرایند تصفیه آب را انجام می دهند. و 10 درصد باقی منده از طریق سر شاخ های این درختان پس داده می شود.

جنگل های حرا در استان هرمزگان و شهرستان خمیر در تالاب بین المللی خورخوران واقع شده است. این جاذبه از معروف ترین بخش های دیدنی شهر است که درختان سرسبز مانگرو یا همان حرا دارد. این درختان و گیاهان حرا در آب های شور رشد می کنند و نیازی به آب شیرین ندارند، پس وجود آب های شور در سواحل جنوبی ایران و هرمزگان از مناطق مناسب و خشک و دریایی آب شور برای این گیاه حرا هستند. منطقه حفاظت شده حرا از کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از جزایر کوچک و شکل گرفتن فواصلی ساحلی در میان جنگل ساخته شده است. همچنین این جنگل ها تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند و هرگونه فعالیت که باعث تهدید برای آن ها باشد ممنوع است. درختان جنگل حرا بر روی تپه های جزیره و بخش های کم عمق خورخوران قرار گرفته اند که در زمان پایین رفتن آب از آن بیرون می مانند در این هنگام کل جنگل و مناطق آن به مدت 6 الی 7 ساعت خشک است. توجه داشته باشید که عمق سطح آب این مناطق از جنگل از یک تا یک نیم است و با بالا آمدن آب جنگل به صورت شناور خواهد بود. این جنگل ها با چشم انداز و طبیعت بکر خود پرندگان زیبا دارد، که به یک جاذبه توریستی و تفریحی استان هرمزگان و بندر خمیر تبدیل شده است.

 

از جاذبه های گردشگری بندر خمیر می توان به تالاب بین المللی خورخوران (جنگل های حرا)، مجموعه گردشگری حرا، دیوار سدار، قلعه بندر خمیر، مسجد جامع، آبگرم بندر خمیر (لشتغان)، جزیره وارمی (جزیره شنی)، روستای باقی آباد، برکه های (آب انبارهای) خمیر ( برکه شیخ، برکه ملا و…)، آبشار آبگرم سیاکش (نزدیک روستای انگوران)، غار نمکی گریشیخ، حوضچه نمکی (فیروزه ای) و گنبد نمکی انگوران، جزیره مردو (جنگل های حرا)، کلبه کالنار، درخت کهنسال حرا، کوه خمیر، کلوت ها و… اشاره نمود.

مجموعه گردشگری حرا در جوار تالاب خورخوران شامل پارک ساحلی، امکانات تفریحی، اسکله مسافری، ورزش های آبی، گشت جنگل حرا و… را شامل می شود. جنگل های حرای بندر خمیر در تالاب خور خوران واقع شده است. این تالاب بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه می باشد و دو معاهده بین المللی از این منطقه ذخیره گاه زیست کره حفاظت می کند. وسعت تالاب یکصد هزار هکتار و محدوده جنگلی این تالاب هشتاد و شش هزار هکتار است. جزیره مردو نزدیک ترین جزیره درختان حرا به نوار ساحلی است که امکان گشت و گذار، اقامت در کلبه های صیادی و کلبه کالنار، صید ماهی، صید صدف استوانه ای (ملوک)، صید سنتی مشتا، پرنده نگری و دیدن آبزیانی نظیر گل خورک را ممکن می سازد.

جزیره وارمی (جزیره شنی)، جزیره ای در این منطقه است که در زمان مد کاملا به زیر آب رفته و در زمان جزر، جزیره ای پوشیده از شن های بسیار تمیز و بدون گل و لای نمایان می شود. وارمی به گویش محلی به نهنگ گفته می شود و این جزیره به نهنگی تشبیه شده که بعضا بالای آب آمده و نمایان می شود.

دیوار تاریخی سدار در محلی در شرق بندر خمیر که کوه و دریا کمترین فاصله را از همدیگر دارند، از فراز کوه شروع شده و تا کنار دریا امتداد داشته است. این دیوار دارای سه درب، دو برج اصلی و چهار سنگر بوده است. قدمت دیوار به بیش از 200 سال پیش و دوران زندیه باز می گردد که با مصالح سنگ و ساروج و گچ ساخته شده است. دروازه اصلی در پایین کوه و کنار دریا قرار داشت. توپی جنگی در بالای یکی از برج ها قرار داده بودند.

مسجد جامع خمیر مسجدی بسیار بزرگ و زیباست که معماری منحصر به فرد و باشکوهی دارد. قلعه بندر خمیر یکی از مهم ترین آثار تاریخی خمیر بوده که برخی آن را بازمانده دوران پرتقالی ها و هلندی ها می دانند. قلعه یک بنای مربع شکل دارای چهار برج مدور بزرگ در چهار گوشه و چهار برج کوچک در میانه و دو سر در اصلی بوده است که با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده است.

مجموعه آبگرم بندر خمیر (لشتغان) در شمال غرب بندر خمیر خاصیت درمانی داشته و با دارا بودن گوگرد، نمک و سایر املاح معدنی، برای مداوای دردهای مفصلی، رماتیسم و امراض پوستی استفاده می شود.

روستای باقی آباد بعنوان روستا موزه ای صنعتی و منحصر به فرد معروف است. این روستا به جهت پیشرو بودن در فناوری به روستای اولین ها معروف است. این روستا جزو اولین مراکز تولید برق بوده است. حدود هشت کیلومتر خط لوله کشی آب از چشمه ای در دل کوه تا روستا در بیش از 50 سال پیش انجام شده است. ایجاد سد خاکی، آب انبار بسیار بزرگ، وجود دستگاه های یخ سازی و… دلایلی بر این مدعا هستند.

برکه ها (آب انبارهای) خمیر که برای ذخیره آب های سطحی و نزولات آسمانی ساخته می شدند و نقشی حیاتی در زندگی روزمره مردم داشته اند و معماری و زیبایی خاص به شهر بخشیده اند. برکه ملا و برکه شیخ از آب انبارهای معروف بندر خمیر هستند.

پل تاریخی لاتیدان با طولی حدود 1500 متر، پنج برابر سی و سه پل اصفهان 300 متری بوده و حدود 222 دهنه داشته است. این پل بیش از 500 سال پیش در مسیر کاروانی لار-هرمز ساخته شده و در دوره صفویان بازسازی شده است.

سایت طبیعی آبگرم سیاکش، متشکل از مجموعه صخره های فرسایش یافته زیبا، آب با دبی بالا، آبشارهای بزرگ و متعدد، دکتر ماهی ها، جلبک های رنگی و غار طبیعی در سرچشمه آین آبگرم که نوعی سونای طبیعی ایجاد کرده است، می باشد. این آبگرم از نوع گوگردی است و وجود مقدار کمی رادیون در آن باعث عملکرد درمانی خوب این آبگرم می شود.

غار نمکی گریشیخ با ورودی زیبا، سنگ ها و کانی ها با رنگ های متنوع، وجود خفاش های دم موشی، قندیل های نمکی محیطی، جاذبه های طبیعی گردشگری منحصر به فردی را رقم زده است.

درختان کنار، حرا، گز، گیاهان دارویی و اندکی مرتع برای چرای دام از جمله رستنی های بندر خمیر هستند. روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان دریایی و مهاجر که تالاب خورخوران را به منطقه مناسب جهت پرنده نگری تبدیل کرده است نیز از جاذبه های طبیعت گردی منطقه اند.

از غذاهای محلی بندر خمیر می توان به انواع غذاهای دریایی نظیر ماهی شور، کولی، حواری، استانبولی، دوپیازه، بلالیت (ورمیشل)، گریسات (برای صبحانه)، سوپ آردو، انواع حلوا، نان و پنیر عصرانه و نان توموشی اشاره نمود.

بندر خمیر به عنوان یک مقصد گردشگری دارای چند اقامتگاه بومگردی است. پیشنهاد می شود در نیمه سرد سال از این شهر تالابی بازدید داشته و از غذاهای محلی و سایر امکانات آن بهره مند شوید.

 

تالاب خورخوران: تماشای جنگل‌های حرا در تالابی کم نظیر

 

از جنگل‌های حرا چه می‌دانید؟ آیا تا به حال این جنگل‌ها را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر تاکنون تجربه سفر به جنگل‌های حرا را نداشته‌اید، اجازه بدهید تا شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین تالاب‌های ایران که این جنگل‌ها را در خود جای داده است، آشنا کنیم. تالاب خورخوران یکی از مناطق کمتر شناخته شده ایران است که جنگل‌های حرا در آن رشد می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی با این تالاب کم‌نظیر و جذابیت‌های آن تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

تالاب خورخوران کجاست؟

تالاب بین‌المللی خورخوران یکی از جاهای دیدنی استان هرمزگان و بندر خمیر به شمار می‌رود. این تالاب دیدنی در سواحل خلیج همیشه فارس، جایی در جنوب غربی بندرعباس قرار گرفته است. خورخوران از جنوب به جزیره قشم می‌رسد و شهرهای اطراف آن بندر خمیر و بندر لافت هستند. این تالاب ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۸۶ هزار هکتار از آن پوشیده از جنگل‌های حراست.

این تالاب بین‌المللی در نزدیکی بندر خمیر قرار دارد. بنابراین، برای تماشای این تالاب باید ابتدا خود را به بندر خمیر برسانید. برای دسترسی به بندر خمیر هم می‌توانید راهی بندرعباس شوید. سفر از تهران تا بندرعباس با هواپیما یک ساعت و ۲۵ دقیقه و با خودرو یا اتوبوس حدود ۱۵ ساعت طول می‌کشد. پس از رسیدن به بندرعباس هم باید ۸۴.۱ کیلومتر را در حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی کنید تا به بندر خمیر برسید.

در بندر خمیر قایق‌های سواری مخصوص سفر به خورخوران آماده هستند. شما می‌توانید سوار یکی از آنها شده و در تالاب گشت بزنید.

چرا از خورخوران بازدید کنیم؟

تالاب بین‌المللی خورخوران هر سال به ویژه در فصل زمستان به مقصدی محبوب برای طبیعت‌گردان تبدیل می‌شود. دلیل استقبال طبیعت‌گردان و گردشگران از سفر به این تالاب را هم باید در جذابیت‌های آن جستجو کنیم. چرخیدن میان جنگل‌های سرسبز حرا و تماشای مانگروها، تماشای پرواز پرندگان، ماهیگیری یا تماشای صیادان و قایق‌سواری از جمله تفریحاتی هستند که گردشگران در این تالاب به آن علاقه نشان می‌دهند.
با توجه به اینکه تالاب خورخوران در جنوب ایران واقع شده است و آب‌‌وهوایی نسبتا گرم دارد، می‌تواند به مقصدی هیجان‌انگیز برای سفرهای زمستانی شما تبدیل شود. برای گشت‌وگذار در این منطقه باید جذابیت‌های آن را بهتر بشناسید.

جنگل‌های حرا؛ زیبایی گمشده در میان تالاب

درختچه‌های حرا یا مانگرو دلیل سرسبزی این منطقه هستند. این درختان و درختچه‌ها در تالاب‌هایی که آب‌وهوای گرمتری دارند، رشد می‌کنند. اگر همه چیز برای رشد مانگروها مهیا باشد، درختانی با ۵ تا ۱۰ متر ارتفاع در تالاب قد علم می‌کنند. با این حال، زیبایی تالاب بین‌المللی خورخوران در سبزی این درختان خلاصه نمی‌شود. منظره این تالاب زمانی به اوج شکوه خود می‌رسد که دریا دچار مد شود. در این زمان تاج مانگروها از آب بیرون می‌آید و خودنمایی می‌کند.

این تالاب شگفت‌انگیز محل زندگی پرندگان بسیاری نظیر مرغان ماهیخوار، فلامینگوها و حتی عقاب‌هاست. لاک‌پشت‌های منقار عقابی، روباه، شغال، خرگوش، خرچنگ‌ها و خزندگانی مانند مارهای دریایی هم در این تالاب زندگی می‌کنند. ماهی‌های حلوا، شوریده، سنگسر و ساردین هم از جمله آبزیان این تالاب هستند.

نکته جالب دیگری که باعث خارق‌العاده بودن این تالاب و جنگل‌های آن شده است، به پیدایش و ازدیاد درختان حرا بازمی‌گردد. اگر در میان جنگل‌های حرا به گشت‌وگذار مشغول شوید، حتما متوجه درختچه‌های کوچکی که بر درختان بزرگ روییده می‌شوید. این درختچه‌ها در واقع فرزندان درختان بزرگتر هستند.
درختان مانگروی ماده پس از مدتی صاحب فرزند می‌شوند. این درختچه‌های کوچک تا زمانی که رشدشان تکمیل شود روی تنه درخت مادر باقی می‌مانند. این درختچه‌ها یا نهال‌های کوچک پس از مدتی از تنه درخت مادر جدا می‌شوند و در آب می‌افتند. آب هم بستری برای ریشه زدن و ادامه رشد آنها می‌شود.

به این ترتیب، جنگل‌های حرا در شرایط ایده‌آل هر سال بزرگ و بزرگتر می‌شوند. درختان مانگرو برای ادامه رشد خود به آب شیرین نیازی ندارند، بلکه بالعکس. این درختان در آب شور رشد می‌کنند و آب‌های جنوبی کشور بهترین مکان برای رشد آنهاست. شگفت‌انگیز نیست!؟

جزیره وارمی؛ شگفتی تالاب خورخوران

جنگل‌های حرا که بیشتر در جزیره مردو قرار گرفته‌اند، تنها بخشی از زیبایی‌های این تالاب را تشکیل می‌دهند. جاذبه دیگر این تالاب به جزیره عجیبی مربوط می‌شود که شما را به یاد ماجراهای سندباد می‌اندازد. جزیره وارمی که در گویش محلی به معنای جزیره نهنگ است، در این تالاب نظر طبیعت‌گردان را به خود جلب می‌کند.
این جزیره در برخی از مواقع بر اثر جزر و مد به زیر آب می‌رود؛ درست مثل همان نهنگی که در ماجراهای سندباد با جزیره اشتباه گرفته بودند. البته، اینجا واقعا جزیره است. جزیره وارمی برخلاف جزیره‌های مشابه که خاکی گل‌آلود دارند، خاک شنی و تمیزی دارد.

بهترین زمان برای سفر به تالاب خورخوران

برای سفر به تالاب خورخوران باید زمانی را انتخاب کنید که آب‌وهوای این منطقه در بهترین حالت خود است و درختان حرا به زیباترین شکل خود می‌رسند. به طور کلی، خورخوران آب‌وهوایی گرم دارد. دمای این تالاب در سردترین فصل‌های سال فقط به ۲ درجه می‌رسد.
نکته‌ای که درباره آب‌وهوای خورخوران و بندر خمیر باید بدانید، این است که این منطقه از خرداد تا اواخر مهر هوایی گرم و شرجی پیدا می‌کند. بنابراین، اصلا به سفر در این ماه‌ها فکر نکنید. به جای آن برای آبان‌ ماه تا نیمه‌های فروردین برنامه‌ریزی کنید. در این ماه‌ها آب و هوای این منطقه به بهترین حالت خود می‌رسد.
برای دیدن شکوفه‌های مانگرو هم بهتر است فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید. در این فصل‌های سال عطر شکوفه‌های مانگرو شما را سرمست خواهد کرد.

تالاب خورخوران یکی از تالاب‌های بین‌المللی است که طبیعت‌گردان به تماشای آن علاقه خاصی دارند. این تالاب با شگفتی‌هایی همچون جنگل‌های حرا و جزیره وارمی گردشگران را از سراسر ایران و جهان به سمت خود می‌کشاند. البته، این زیبایی‌ها گاهی تحت تأثیر آلودگی‌های نفتی قرار گرفته و از بین می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *